Mijn kapper en het internet

Mijn nieuwe kapper

Ik haat kappers. Enfin, niet echt kappers zelf, maar toch hun stoelen. Of misschien niet de stoelen zelf, maar …; gewoon, daar zitten is eng. Ik vind het bijzonder vervelend als er iemand de hele tijd aan mijn haar zit te prutsen, en al helemaal als mijn spiegelbeeld stiekem naar mij zit te gluren. De laatste paar jaren heb ik daarom zelf mijn haar geknipt, geschoren in feite, met een tondeuse. Maar als je geen bros wil is dat niet zo simpel. Je hebt wel een opzetstuk om de lengte in te stellen, maar je wil het allicht niet overal even lang. En soms heeft dat haar blijkbaar ook een eigen willetje. En dus oogt het resultaat niet altijd even fraai. En wat ook vervelend is: als het mis gaat, kan je het niet op iemand anders steken.

Onlangs trouwde mijn petekind, en ik vond dat een gelegenheid om mij eens wat beter te fatsoeneren. Dus ik dacht: ik ga nog eens naar een kapper. Ik ging op zoek naar een nieuwe kapper, na mijn verhuis een paar jaar geleden. Tegenwoordig zoek je zoiets uiteraard op internet. Ik vond een kapper in de buurt, en zocht naar de openingsuren. Volgens het kader bovenaan de zoekresultaten was hij 24 uur op 24 open. Lap, hoe is het mogelijk? Zetten ze iets op internet, en het klopt van geen kanten. Enfin, op een andere site (ha, er zijn er verschillende…?) vond ik voor dezelfde kapper dan toch realistische openingsuren. En ik mag gaan zonder afspraak. Dus ik ga naar de kapper, houd mij bezig met wat plaatselijke hoogstaande lectuur tot ik aan de beurt ben, en zet mij dan in de stoel. Daar heb je die gluurder weer in de spiegel…

De kapper is een wat oudere man, met een aanstekelijk enthousiasme. Onder het knippen praat hij over ditjes en datjes, en ineens begint hij over internet. Zijn zaak staat erop, zegt hij, met verkeerde openingsuren. Het zit hem niet lekker, dat zie je zo. En er staat een foto van zijn interieur bij waar hij niets van wist, vertelt hij. En een foto van de buitenkant, en die klopt helemaal niet. En het is de schuld van Cylex of zoiets. Hij zit er blijkbaar mee, dat zijn levenswerk onrecht wordt aangedaan op het internet, door Cylex. Hij is al naar de politie geweest om een aanklacht in te dienen, en daar hebben ze er een hele kluif aan gehad, maar jammer genoeg zonder resultaat. Ik voel met de man mee, en beloof hem er eens naar te kijken.

Mijn kapper op het internet

Het staat er natuurlijk nog. Het valt ook meteen op. Een groot kader bovenaan, 24 uur op 24 open. Wie doet zoiets. Van maandag tot vrijdag dan nog. Terwijl iedereen weet dat kappers geloten zijn op maandag. En werken op zaterdag, gelukkig maar. In het kader rechts staat het fotootje zonder toestemming. Waar in feite niets verkeerd op staat. Niemand is herkenbaar. Tenzij je mijn kapper herkent aan zijn rug. Of aan zijn vestje zonder mouwen, of zijn grijs haar. Zou hij dat zelf knippen…?

Dan zie ik de link "een bewerking voorstellen". Ik klik erop, moet dan aanloggen op mijn Google account, en krijg dan de mogelijkheid om de dagen en de uren te wijzigen. Ik corrigeer de gegevens, die blijkbaar moeten goedgekeurd worden, en zie een paar uur later dat de aanpassingen gebeurd zijn. Huh? Is het zo simpel? Ik doe opnieuw een aanpassing, met de middagpauze erbij (was mij eerder niet gelukt), en ook dát komt in orde. Wel vreemd dat ik als niet-eigenaar van de zaak de openingsuren kan aanpassen… Als het mijn zaak was zou ik dat maar niks vinden. Maar ik heb het gemeld aan mijn kapper, en die was bijzonder gelukkig.

De eerste website in de zoeklijst is die van Cylex, het bedrijf van de aanklacht. Maar daar kloppen de openingsuren wel. De kapper heeft ten onrechte (maar begrijpelijkerwijze) gedacht dat die foutieve openingsuren in het kader bovenaan afkomstig waren van Cylex, de eerste site in de lijst, maar die kwamen dus van Google. Hij dacht ook dat Cylex niet bereikbaar was; hun e-mail is echter wel beschikbaar via de link "Impressum" (een Duitse gewoonte) helemaal onderaan. Met Cylex was dus weinig verkeerd. Behalve dat hun e-mailadres redelijk goed verstopt zit, maar daar mag je tegenwoordig al niet meer over klagen.

De volgende pagina is die van de Gouden Gids. Die meldt enkel naam, adres en telefoon, en de rubriek Kapsalons – Heren. Dit is OK.

Derde in de rij is een op het eerste gezicht bedenkelijke bedrijvengids uit de streek. Naam, adres en rubriek "Herenkapper" zijn vermeld, met als openingsuren maandag tot zaterdag, 09:00 tot 18:00; ze doen maar wat. Het telefoonnummer is enkel bereikbaar na een klik, hoewel die niet naar een andere pagina leidt (enkel een technisch aardigheidje, nergens voor nodig). Er is een blok met andere kappers "in de buurt", op 12 km (jawel), 24 km (kom zeg), 4 km (gaat nog), en 32 km (van de pot gerukt). Ze doen maar wat. Het komt er blijkbaar niet op aan goede informatie te geven; als ze maar kunnen clicks genereren, cookies plaatsen en reclame pushen … In de algemene voorwaarden is geen sprake van verwijderen van een bedrijf. Ik wist niet dat het zó erg was. Wel weer jammer dat zo'n site hoog in de zoekresultaten terecht komt…

Vierde in de rij is een site die openingsuren publiceert, en blijkbaar ook enkel opgezet is voor de reclame. Openingsuren van maandag tot zaterdag 10:00-19:00; ze doen maar wat. Naam (verkeerd) en adres zijn vermeld, telefoonnummer niet (?!). De gegevens zijn ingebracht door iemand met een Noord-Amerikaanse voornaam en een Noord-Afrikaanse achternaam, een wat vreemde combinatie, en kunnen via een klik op de knop gewijzigd worden. Verder is er "Geen info beschikbaar i.v.m. de koopzondagen van kapsalon .. in ..". Echt waar. Ze doen maar wat. Er is ook een knop "Bedrijf verwijderen". Daarachter een bericht: "Zou u graag uw bedrijf verwijderen? Het is volledig gratis! Stuur een e-mail naar … met subject line: Bedrijf verwijderen en volgende gegevens: Uw naam, Naam bedrijf, Adres van het bedrijf, Uw funcie binnen het bedrijf, Uw telefoon of gsm nummer, Officieel email adres van het bedrijf. Om alle oneerlijke praktijken te vermijden worden alle aanvragen eerst geverifieerd en dan pas verwerkt.". Dus hier zit een amateur achter die enkel reclame-inkomsten zoekt, en hij maakt schrijffouten. Als bedrijf wordt je dus min of meer verplicht om je aanwezigheid op het internet op te volgen, en erop te reageren. En als je je bedrijf wil verwijderen moet je je eerst helemáál blootgeven…

Op 1207.be zijn er zelfs twee pagina's, eentje op naam van de zaak, eentje op de zaakvoerder. Ze geven allebei adres, telefoonnummer, BTW-nummer (!) en rubriek "Kapper heren". Maar het adres is anders; blijkbaar een thuisadres. Maar vermits daar zijn zaak niet is, hoeft die pagina ook niet als zaak op 1207.be te staan. Er zijn contactpagina's voorzien voor wijziging van gegevens.

Op handelsgids.be, die er wat professioneler uitziet, staat "Geen openingsuren gevonden" (waar hebben ze dan gezocht …?), en een link "voeg openingsuren toe". Die mogelijkheid is blijkbaar ook toegankelijk voor klanten, (of "Andere", eender wie dus). Ik heb de openingsuren ingevuld, maar weken later staat er nog altijd "Geen openingsuren gevonden". Als ze geen wijzigingen aannemen van klanten moeten ze die mogelijkheid ook niet voorzien. En er is nog iets mis. Als je zoekt op "kapsalon" staat mijn kapper er niet tussen; geef je zijn naam in, dan vind je hem wel, met vermelding van de rubriek "Kapsalons". Dus ook professionele sites ontsnappen niet aan basale fouten.

Bedrijvengidsen en andere reclame

Het is een pest, die reclame. Maar het is ook niet zo moeilijk. Je maakt een website met wat reclameblokken erop (er zijn er genoeg die dat kunnen), en met wat geluk verdien je er iets aan. Enfin, verdienen…; je krijgt er iets voor. En dat is allicht ook de grootste oorzaak van het groot aantal on-line bedrijvengidsen. Bedrijven zijn ook gemakkelijke slachtoffers, omdat de meeste hun contactgegevens via internet beschikbaar maken. Internet is een handig medium, en we gaan ervan uit dat het zal blijven bestaan, vandaar dat bedrijven daar zo massaal aanwezig zijn. Maar dus ook bedrijvengidsen… Onkruid groeit overal.

De lijst hierboven dook op bij de zoektocht naar mijn kapper. Er zijn nog meer bedrijvengidsen, wees gerust. Als zaakvoerder krijg je om de zoveel tijd wel een telefoontje van "de bedrijvengids" met het voorstel om je bedrijf daar te vermelden. Als je er telkens op ingaat, betaal je je arm aan bedrijvengidsen (net gezocht op "bedrijvengids": 5.570.000 hits). Aan een overzichtje wil ik zelfs niet beginnen.

Basale fouten

Méér dan één, deze keer.

Parallelle processen

Al die bedrijvengidsen naast elkaar, is dat nodig? Idealiter is er één bedrijvengids, waarin alles correct vermeld staat. Nu zijn er verschillende, waar je niet om gevraagd hebt, en waar je nog extra moeite zou moeten doen om je gegevens te corrigeren. De grootste oorzaak daarvan is uiteraard de reclame. Maar het grootste gevolg is dat je er op de duur niet meer om geeft als er ergens iets fout staat. En zo geraakt er niets meer in orde.

Vlag-en-ladingprobleem

De vlag: de openingsuren die je ergens op een site vindt. De lading: de werkelijke openingsuren. Als die verschillen heb je een vlag-en-ladingprobleem. Blijkbaar zijn er heel wat individuen en organisaties die daar geen reet om geven.

Vervolgens: de bedrijvengids. Als je nog eens een telefoontje krijgt van "de bedrijvengids", vraag dan vooral na welke bedrijvengids. Elke bedrijvengids van het 7e knoopsgat kan zich zonder liegen "de bedrijvengids" noemen. Mijn tip: houd het bij de gratis vermelding in de Gouden Gids. De meeste mensen zoeken direct in een zoekmachine. Dus als je een eigen website hebt, zorg dan zeker dat die goed vindbaar is, dan heb je verder geen bedrijvengidsen nodig. Voor de vindbaarheid kan je eventueel met een gespecialiseerde fima in zee gaan, maar pas op, ook dáár zitten haaien tussen… Vermeldingen op lokale gemeentelijke websites zijn interessant, en doorgaans gratis. Heb je geen website, dan vind je via internet wel een goede ontwikkelaar, die ook meteen zorgt voor de vindbaarheid. Maar pas op, ook dáár …

Het leven van een kleine zelfstandige is niet gemakkelijk.

ICT-ellende