Sort your brain out

Auteur:
BOE807
Rugtekst:

(Nu dacht ik dat de beschrijvingen op on-line sites dezelfde zouden zijn als de rugtekst maar dat blijkt niet altijd zo te zijn. Hieronder de rugtekst.)

EVER FEEL LIKE YOUR HEAD IS SCRAMBLED?

Unfortunately, our brains do not come with a user guide. So billions of people all over the world spend their lives scurrying around, all revved up, trying to get somewhere, without really having a clue about the "engine under their bonnets", its profound capabilities or how best to use it.

GET MORE OUT OF THE BRAIN YOU'VE GOT

Most people take their brain for granted, some even forget it exists and many feel like there's nothing you can do to change it. Others spend hours at the gym working away on the bodywork, but few realize that with a basic understanding and a few new habits, you can get so much more out of your mind.

With the help of TV's favourite neuroscientist Dr. Jack Lewis and internationally renowned motivational speaker Adrian Webster, you can discover how to:
– boost your performance in both your personal and work life,
– use stress to your advantage,
– make better decisions,
– unleash your creative potential,
– change your brian.

Grounded in scientific research yet packed with practical tips relevant to you, "Sort your brain out" will help you get a better understanding of how yur brain works and explore simple ways of squeezing even more out of it.

By training, adapting and exercising your brain on a daily basis you will finally be able to perform at your very best.

Bespreking:

Weer een veelbelovende rugtekst. Eens kijken waar dat heen gaat.

Sort your brain out

Inleiding

Een voorstelling van de beide auteurs.

Je geweldige brein

Een korte beschrijving van de kracht van ons brein, dat zich bovendien constant aanpast.

Vliegende start

Enkele tips om onmiddellijk toe te passen.

Oude hond, nieuwe trucs

Dat een oude hond geen nieuwe trucs meer leert is eerder een handig gezegde als je als oudere ergens geen zin in hebt, maar het klopt niet, en dat geldt zeker voor mensen. Kinderen móeten voortdurend nieuwe dingen leren; volwassenen zijn eerder geneigd zich te beperken tot wat ze al goed kunnen, maar voor het brein is daar geen reden toe, dan blijft immers aanpasbaar.

De stijl is hier wel nogal gepopulariseerd. Hier en daar realistische voorbeelden en rake omschrijvingen, maar in feite geen onderbouwing, en zelfs een verkeerde voorstelling van het begrip flow.

Cyber Heads

De eerste paragraaf stelt onomwonden dat de digitale onderdompeling geen enkele bedreiging vormt voor de toekomst van het menselijk ras. Ik wil de discussie niet starten, maar voor een boek over ons brein vind ik dit een nogal ongenuanceerd standpunt. Maar de auteur biedt een geruststelling: ons brein is al lang bezig zich aan de nieuwe realiteit aan te passen. Alsof dat een geruststelling is…? In een kadertje zelfs dit: "the more facebook friends a person has, the greater the grey matter density in brain areas involved in social interaction"?? Is dit dan onderzocht? Of is dit louter hypothetisch (wat veel zou zeggen over het boek)?

De mens is er altijd op uit geweest om te krijgen wat hij wil, en liefst zo snel mogelijk. Volgens de auteur is dat de reden waarom we willen mee zijn met elke nieuwe technologie. Vrijgekomen breincapaciteit kan vervolgens besteed worden aan "grotere, meer opwindende uitdagingen" (?!). Over techverslavingen zegt hij voorzichtig: "het is een veilige gok te stellen dat je al zo gewend bent aan deze scenario's dat je ze begint te aanvaarden als de norm". Komt niet goed! Hij vraagt zich wel af of technologie ons brein zal ruïneren, maar doet geen poging om de vraag te beantwoorden.

De stijl is intussen duidelijk. Het heeft weinig zin de overige aandachtspunten hier te beschrijven; daarvoor zal je het boek moeten lezen. Onthoud wel dat de opzet niet bepaald wetenschappelijk is. Bij nader inzien had "Dr. Jack Lewis, TV's favourite neuroscientist" al een belletje kunnen doen rinkelen. En de zelfgemaakte tekeningetjes.

Enzoverder…

In feite is hier mijn goesting al op. Bij het overlopen van nog enkele hoofdstukken wordt de stijl meer en meer storend, meer bepaald de populariseringen, en het gebrek aan nuances. Allerhande onderwerpen die je ook in andere bronnen aantreft worden hier weliswaar behandeld, maar allemaal op dezelfde vrijblijvende manier.

Een binnenweg nemen door alleen de "hoofdstukmeenemers" te lezen gaat niet helpen, vermits ze niet representatief zijn. Ze vormen niet altijd een samenvatting van het hoofdstuk, en de meeste zijn niet voldoende duidelijk om een punt te maken, als er al iets te maken valt. Sommige zijn nietszeggend zonder de begeleidende tekst, sommige roepen veel vragen op, andere lijken zonder meer fout of bijzonder simplistisch. Hier en daar vind je wel nuttige opmerkingen, maar het lijkt wel of je je dan eerst een weg moet banen door een oerwoud. Ander en beter.