Foutieve procedure

Een procedure bepaalt hoe een proces de input verwerkt tot output. Als een procedure onvolledig is wordt een deel van de input niet of foutief verwerkt. Ontbrekende output onderbreekt het proces, en mogelijk ook andere processen. Een foutieve output is zo mogelijk nog erger, omdat de fout niet opvalt maar zich wel voortplant.

Mentale problemen: praten we onszelf een diagnose aan?

Is het mogelijk dat we een mentaal probleem kunnen oplopen net door erover te (horen) praten? Over soma en psyche, beïnvloeding van je innerlijk, de gevaren van digitalisering, en het succes van neoliberalisme.

Normen en taalevolutie

De noemen/heten vergissing is al jaren een bron van debat. Ik constateer dat linguïsten een onverwacht actieve rol spelen in deze 'oenoemdegij'-kwestie, net zoals in de Nederlandse casus 'hun hebben'. Een diepgeworteld vlag-en-ladingprobleem speelt een grote rol in de misverstanden, naast het negeren van de procedure die taalwijzigingen laat doorsijpelen naar de taalnorm, als die tenminste nog bestaat. Eén en ander lijkt de Taalunie niet te deren. Een sociotechnisch drama ontrafeld.

Wie is de baas van het Nederlands?

Elke standaard heeft een baas, of het nu gaat om industriële standaarden als ISO of DIN, of om een standaardtaal. Alleen, als het over mensen gaat wil de tolerantie wel eens toenemen. Het Standaardnederlands lijdt eronder.

De voorrang van rechts onder druk

Meer en meer gemeenten schaffen de voorrang van rechts af. De logica lijkt toch de overhand te halen, al heeft ze daar decennia voor nodig. De vermenging van snelheidsbeperking met voorrangsregeling is alvast een kanjer van een gebrekkige aspectscheiding. Bovendien leidt het verschil tussen de aspecten 'voorrangsweg' en 'hoofdweg' een beetje verrassend tot een minder opvallende basale fout: een foutieve procedure. Een "tussenstand van zaken".

Samenvattingen in Bing Chat

Dit is een achtergrondartikel bij het blogartikel "ChatGPT onder de loep". Het beschrijft de lijdensweg bij de pogingen om de samenvattende capaciteiten van Bing Chat te begrijpen.

ICT-ellende (10) – Eneco

Hoe meer diensten worden gedigitaliseerd, hoe meer ellende je kan ondervinden als eens iemand overlijdt. Eneco geeft een mooi voorbeeld van een gebrekkige procedure.

Artificiële intelligentie

Sinds een half jaar of zo verschijnen met de regelmaat van een klok artikelen over artificiële intelligentie, te veel om telkens op te reageren. ChatGPT heeft het vuur aan de lont gestoken. Zit daar ook een bommetje achter, of gaat dit met een sisser aflopen? Een nieuw en interessant overzichtsartikel van De Technocraat triggert mijn reactievermogen.

Als de rook om je hoofd is verdwenen

Over het verband tussen harmonie, rook, basale fouten en het sociale weefsel.

Tussen taal en VRT

Gedoe rond het gebruik van tussentaal in Het Verhaal van Vlaanderen. Wat is tussentaal? En waar komt dat gedoe vandaan? Een heerlijke wirwar van basale fouten…

ICT-ellende (8) – KBC: works as designed

Een betaling wordt niet uitgevoerd, maar een reden wordt niet gegeven. Maar is er wel een reden? Moet er altijd een reden zijn voor iets dat had moeten gebeuren en niet gebeurd is? En als we een reden kennen, zouden we die dan wel geven? Stel je voor dat de klant daar iets aan heeft…