ICT-ellende (12) – Bedrijfsprofiel op Google

Het kader

Een kennis van mij had ooit een bedrijf, dat ik verder T.E. zal noemen. Ik stond mee in voor de online bekendmaking, bv. via een "aanwezigheid" op Google Maps. Dat houdt onder meer in dat je op Google een bedrijfsprofiel creëert, met extra gegevens zoals openingsuren, een link naar de website, een adres (waardoor dan zo'n rood "hier is het" icoontje verschijnt op Google Maps), en meer van dergelijke bedrijfsgegevens. Maar ja, niet elk bedrijf blijft bestaan, en zo verging het ook T.E.; de zaak is opgedoekt, de vermelding van Google Maps mag verdwijnen. Ho maar. Wat simpel lijkt is het niet altijd.

Een eerste poging, vanaf de zomer van '23, is stilletjes doodgebloed. De tweede poging is nog steeds aan de gang, en het gebrek aan progressie, ondanks het opduiken van nieuwe informatie, doet mij naar het toetsenbord grijpen. Ik heb al meermaals meegemaakt dat het beschrijven van een probleem nieuwe inzichten oplevert die kunnen bijdragen aan een oplossing; hopelijk is dat ook hier het geval. Indien niet, dan wordt dit allicht een aanklacht tegen de manier waarop Google met de bekommernissen van gebruikers omgaat.


Eerste periode

Aanvankelijk heb ik getracht de locatiespeld te verwijderen m.b.v. de voorziene functionaliteit op Google Maps. Als je de locatie opzoekt op Google Maps, krijg je links een balk met bedrijfsgegevens (bv. openingsuren "permanent geopend", grote onzin). Daar staat een knop "Bewerking voorstellen". Een klik leidt naar een pop-up venster "Bewerking voorstellen" met twee opties: "Naam of andere informatie wijzigen" (locatie, openingstijden e.d.) en het meer toepasselijke "Sluiten of verwijderen". Vermoedelijk betekent 'sluiten' zoveel als aangeven dat de zaak is gesloten, maar wel de speld laten staan; 'verwijderen' is wel heel duidelijk wat ik zoek: de speld, of de zaak en daarmee ook de speld, moet verwijderd worden.

Een klik op "Sluiten of verwijderen" geeft een nieuw menu:
Tijdelijk gesloten is niet het geval;
Permanent gesloten klopt in zekere zin, maar wij willen die speld daar weg, omdat bij een opzoeking die speld wel dadelijk zichtbaar is, maar geen informatie over  een permanente sluiting;
Deze plaats bestaat niet klopt niet; de plaats bestaat wél, maar de zaak is daar weg;
Duplicaat van een andere plaats is niet het geval;
Aanstootgevend, schadelijk ik mag hopen van niet of misleidend dat dan weer wél: de speld suggereert dat de zaak T.E. zich op die locatie bevindt, wat niet klopt, vermits ze niet meer bestaat; maar vermoedelijk is dat niet wat Google bedoelt;
Gesloten voor publiek in elk geval, maar dat volstaat niet;
Verhuisd naar een nieuwe locatie niet het geval;
Anders in feite inderdaad anders: de zaak bestaat niet meer, dus die speld moet daar weg, om gebruiker die de zaak zoeken niet het idee te geven dat die nog bestaat op die locatie. Maar in een volgend beeld kan je eventueel wel foto's meesturen, maar geen andere reden opgeven, dus kan je verwachten dat Google niets zal doen met een dergelijke melding.

Merk op dat een optie "speld verwijderen" niet is voorzien. Gespreid over enkele maanden zijn diverse opties geprobeerd, telkens zonder resultaat. Wat er verder met die bewerkingen gebeurt krijg je niet te zien.


25-01-2024

Of toch? Ik zie in mijn G-mailaccount een mail van 25-01-2024, blijkbaar het gevolg van een voorstel tot bewerking. Vermoedelijk heb ik een voorstel tot bewerking ingediend terwijl ik was ingelogd. Voor een indiening is inloggen nochtans niet noodzakelijk; het zou dus zo maar kunnen dat voorstellen zonder inloggen zonder meer worden genegeerd. De mail zegt dit:

Bedankt voor je bijdrage Geweldig. Dit betekent zoveel als "we doen alsof we je belangrijk vinden".
Je bewerking wordt beoordeeld. Waarop? Hoe? Door wie? En wanneer? Joost mag het weten. Bedankt dat je je kennis over <T.E.> hebt gedeeld. Nog eens.
<T.E.> De zaak.
Plaats is gesloten Het voorstel.
Bewerkt op 25 jan 2024 De datum van het voorstel.
Wordt beoordeeld De status van het voorstel. Dit is altijd "Wordt beoordeeld", vermits de mail blijkbaar dadelijk na het voorstel wordt verstuurd. Om de behandeling op te volgen wordt een link "Bekijk je bewerking" voorzien. Bij nazicht zie ik een beoordeling "Niet geaccepteerd (1)" en "Gesloten". Dus mijn voorstel is geweigerd, en het geval is voor Google gesloten. Merk op dat ik deze informatie nu kan opvragen, maar indertijd in het duister tastte; ik heb geen enkel bericht gekregen over de behandeling, en de behandeldatum wordt ook nu nergens vermeld.


Tweede periode

Dus met de voorziene online functionaliteit lijkt dit niet te lukken. Ik zoek een e-mailadres van Google, en vind uiteindelijk googlebusinessprofile-support@google.com. Vraag mij niet hoe ik daaraan geraakt ben; waarschijnlijk na veel zoeken en proberen.

Ik vind niets terug van een vraag via dat e-mailadres, maar die is er in elk geval geweest, vermits ik op 5 mei een antwoord terugkreeg.

05-05-2024

googlebusinessprofile-support@google.com, zo 5 mei, 11:20

Hallo,

Bedankt dat u contact met ons heeft opgenomen over uw bedrijfsprofiel op Google. Op basis van de informatie die u heeft gedeeld, weten we niet precies wat het probleem is (jammer dat ik de originele vraag niet terugvind; voor zover ik mij herinner was de vraag wel duidelijk genoeg), maar hier zijn oplossingen voor de meest voorkomende problemen (een klassieke reactie: zodanig veel opties weergeven dat de goesting al vanzelf verdwijnt):

De verificatiestatus controleren
Ontdek meer informatie over hoe u uw bedrijf laat verifiëren.

Opgeschorte bedrijfsprofielen herstellen. We kunnen bedrijfsprofielen opschorten die onze richtlijnen schenden.
Ontdek meer informatie over de richtlijnen voor de vertegenwoordiging van uw bedrijf op Google.
Een opgeschort bedrijfsprofiel herstellen.

Het eigendom van een profiel maken, beheren of aanvragen
Meld u aan als u een nieuw bedrijfsprofiel nodig heeft. Lees meer informatie over hoe u aan de slag kunt gaan.
– Lees meer informatie over hoe u uw bedrijfsprofiel rechtstreeks op Google beheert.
– Als u een bestaand profiel beheert, vraagt u het eigendom aan bij de huidige profieleigenaar.

Uw profiel bewerken of verwijderen
– Bewerkingen door de eigenaar: als u zich heeft aangemeld en bent geverifieerd, kunt u uw bedrijfsinformatie bewerken, zoals uw openingstijden of telefoonnummer.
– Gebruikersbijdragen: als er een probleem is met een profiel waarvan u niet de eigenaar of beheerder bent, kunt u bewerkingen voorstellen.
– Bewerkingen in behandeling: als de bewerking van uw telefoonnummer meer dan 2 werkdagen in behandeling is, beantwoordt u deze e-mail.
– Een bedrijfsprofiel verwijderen: lees meer informatie over hoe u een of meer bedrijfsprofielen uit uw account verwijdert. Hier wordt beschreven hoe een bedrijfsprofiel kan verwijderd worden. Zou toch voldoende moeten zijn? Ja, noppes. De tekst komt niet overeen met de functionaliteit van het bedrijfsprofiel. De beschreven keuzemogelijkheden Meer > Meer > Instellingen voor bedrijfsprofiel > Bedrijfsprofiel verwijderen zie ik nergens, en dus kan ik het profiel ook niet verwijderen. Nu is documentatie wel een constante etterbuil in de sector. De meeste programmeurs kunnen beter dan gemiddeld overweg met een programmeertaal, maar zijn veel minder dan gemiddeld beslagen in het schrijven van uitleg voor gebruikers in begrijpelijk en geordend Nederlands, en schrijven bijgevolg niet graag documentatie. En wat er dan wel geschreven wordt komt doorgaans niet overeen met de realiteit op je scherm. Waarom zou dat bij Google anders zijn? Dat Google en zoveel andere bedrijven gebruikers met vragen per se willen doorsturen naar online documentatie komt dan ook over als een wereldwijde "loop naar de hel". Bijwerking 02-02-2025: de online tekst is intussen al weer veranderd…

Reviews in uw profiel beheren
– Reageren op reviews: Communiceer met uw klanten via reviews.
– Reviews verwijderen: Vraag verwijdering aan van reviews die ons beleid schenden.
– Ontbrekende reviews: Vaak verwijderen we reviews wegens beleidsschendingen. Reviews zijn soms ook uit een bedrijfsprofiel verwijderd nadat het is hersteld. Lees meer informatie over ontbrekende en vertraagde reviews.

Voor meer informatie over uw bedrijfsprofiel, raden we u aan naar ons Helpcentrum, onze Help-community of ons YouTube-kanaal te gaan.
Als u nog steeds hulp nodig heeft, kunt u deze e-mail beantwoorden. We helpen u graag verder.
Met vriendelijke groet,
Supportteam Google Bedrijfsprofiel


08-05-2024

<mijn e-mail>, wo 8 mei, 14:05

Beste,

Dank voor deze informatie, maar zij helpt mij niet verder. Het probleem is dat de onderneming T.E., waarvan ik beheerder ben, is gestopt op 01-05-2023, maar vindbaar blijft op Google Maps, inclusief de bedrijfsgegevens. Wij willen die vermelding verwijderd zien. Dus dit hadden ze blijkbaar niet begrepen. Of wilden ze niet begrijpen. Ik heb al verschillende keren getracht dit via een wijziging van het bedrijfsprofiel gedaan te krijgen, maar dit lijkt niet te lukken. Een wijziging blijft maandenlang "in beoordeling" staan, en wordt dan blijkbaar automatisch geannuleerd, en ik weet niet waarom. Kunt u mij a.u.b. laten weten (of en) hoe dit bedrijf van Google Maps kan verwijderd worden? Met dank bij voorbaat. Ook deze vraag lijkt mij duidelijk, niet?


08-05-2024

googlebusinessprofile-support@google.com, wo 8 mei, 15:13 Binnen zowat een uur een reactie? Dat zal dan wel een automatisch antwoord zijn, van een chatbot of zo.

We gebruiken vertaaltechnologieën om hulp te bieden in deze taal. Onze excuses voor eventuele fouten. Dit is niet OK. Vertaaltechnologie die niet betrouwbaar is zouden ze niet mogen gebruiken in een support context. Deze tekst verschijnt in elke mail; ik zal hem verder weglaten.

Beste Koen,

Groeten voor de dag! Oeps?

Ik ben Shiv van het supportteam van Google Business Profile. Zal wel. Bedankt dat u contact met ons heeft opgenomen over het verwijderen van uw bedrijfsprofiel <T.E.>.

Ik begrijp dat u deze optie (voor profielverwijdering) niet ziet. Dit is dubbel, maar je verwacht niet dat vertaaltechnologie dat begrijpt. Hij bedoelt vermoedelijk dat hij uit de berichten afleidt dat ik de optie niet zie. Tegelijk suggereert zijn uitspraak dat hij begrijpt waarom ik die optie niet zie, maar daarover geeft hij verder geen uitleg. Volg de onderstaande stappen om in de incognitomodus van business.google.com het profiel te verwijderen:

– Ga naar uw bedrijfsprofiel. (..)
– Klik op Meer Meer en dan Instellingen voor bedrijfsprofiel.
– Klik op Bedrijfsprofiel verwijderen en dan Content en beheerders verwijderen.
– Als u wilt zien dat uw bedrijf niet meer bestaat, schakelt u 'Uw bedrijf markeren als permanent gesloten' in.
– Klik op Doorgaan en dan Verwijderen en dan Klaar.

Als u het probleem nog steeds ondervindt, kunt u deze e-mail beantwoorden. Ik neem dan contact met u op.

Als u meer hulp nodig heeft bij dit probleem, beantwoordt u deze e-mail. We helpen u graag verder.Voor hulp bij andere problemen kunt u ons altijd bereiken via ons Helpcentrum. Binnen 48 uur na onze laatste interactie ontvangt u mogelijk een korte enquête via e-mail. Lieve help! We zijn benieuwd naar je feedback over onze interactie vandaag en je ervaringen in het algemeen met Google Support.

Met vriendelijke groet,
Shiv


14-05-2024

di 14 mei, 11:42

Hello, Ik probeer het eens in het Engels, om vertaalproblemen te vermijden.

De procedure die hierboven wordt beschreven klopt niet; de optie "Bedrijfsprofiel verwijderen" is nergens te zien. I tried to find the functionality for removing my business profile, again, in several ways: Firefox, Firefox incognito, Chrome incognito, … without succes. "Klik op Meer Meer en dan Instellingen voor bedrijfsprofiel." (Settings for business profile?) is not there! What can be wrong?

Best regards


15-05-2024

googlebusinessprofile-support@google.com, wo 15 mei, 08:47

Beste Koen, Ik krijg niettemin een antwoord in het Nederlands, dus Engels gebruiken levert niets op.

Groeten voor de dag!

Ik ben Shiv van het supportteam van Google Business Profile. Bedankt dat u contact met ons heeft opgenomen over het verwijderen van uw bedrijfsprofiel <T.E.>.

Alleen de primaire eigenaar kan het profiel verwijderen. Omdat u als beheerder aan het profiel bent toegevoegd, kunt u het profiel niet verwijderen. Aha. Er is een verschil tussen een eigenaar en een beheerder, en ik ben dan blijkbaar wel een beheerder, maar geen eigenaar. Wie is dan wél eigenaar?? Meld u aan met het e-mailadres van de primaire eigenaar en volg de stappen die in de vorige e-mail worden vermeld om het profiel te verwijderen. Ik hoop dat deze informatie duidelijk is.

Als u meer hulp nodig heeft bij dit probleem, beantwoordt u deze e-mail. We helpen u graag verder.Voor hulp bij andere problemen kunt u ons altijd bereiken via ons Helpcentrum.

Met vriendelijke groet,
Shiv


05-06-2024

wo 5 jun, 12:15

Ik veronderstel dat de zaakvoerder eigenaar is, en probeer zijn beide e-mailadressen. Hi, I followed your suggestion, but it doesn't seem to work. I tried accessing with <email1> as well as <email2>, without success however. Dus de zaakvoerder is ook niet de primaire eigenaar. Then who is the primary owner?


05-06-2024

5 jun 2024, 13:13

Beste Koen,

Groeten voor de dag!

Ik ben Shiv van het supportteam van Google Bedrijfsprofiel. Bedankt dat u contact met ons heeft opgenomen over het verwijderen van uw bedrijfsprofiel T.E., <adres>, België.

Aangezien u niet de primaire eigenaar bent, kunt u het profiel niet verwijderen. Ik help u graag met het e-mailadres van de primaire eigenaar van uw bedrijfsprofiel. Als u dat e-mailadres weet, kunt u zich aanmelden en het profiel verwijderen.

Hint voor het e-mailadres '41…@…'. Ik hoop dat deze informatie nuttig is. (..)

Met vriendelijke groet,
Shiv


11-06-2024

di 11 jun, 14:57

Hallo,

Dit e-mailadres is ons onbekend. Maar tot 2021 gebruikten wij de diensten van <CP> voor het beheer van onze aanwezigheid op Google Maps; daarom veronderstel ik dat "41…@…" een e-mailadres is van <CP>. I mailde hun dit:
"De zaak T.E. heeft van uw diensten gebruik gemaakt, tot ergens in 2021, met klantnummer 41… Jullie beheerden onze aanwezigheid op Google Maps. De praktijk is gestopt in april 2023. Ik probeer al enige tijd de vermelding op Google Maps te verwijderen, maar blijkbaar zijn noch ikzelf, noch de zaakvoerder de hoofdeigenaar van het Google bedrijfsprofiel. Google gaf ons een hint naar het e-mailadres van de eigenaar: "41…@…", maar dat is mij niet bekend.
– Is dat een e-mailadres van jullie? Zijn jullie eigenaar van het Google bedrijfsprofiel van T.E.?
– Kunt u ons informatie bezorgen waarmee wij het bedrijfsprofiel kunnen verwijderen, of dat voor ons doen?"
Hun antwoord:
"Omdat we al een lange tijd niet meer ingelogd zijn in het profiel kan het profiel niet door ons verwijderd worden. Wel is er zojuist een melding bij Google gemaakt om het profiel op permanent gesloten te zetten. De gewone functionaliteit, die bij hen allicht evenmin werkt. Mocht dit over een paar dagen nog niet op deze manier op internet te zien zijn kunt u dit ook zelf nogmaals proberen." Jaja, dat kennen we intussen.
Dus <CP> kan ons blijkbaar niet (meer?) helpen. Niettemin willen we het bedrijfsprofiel van T.E. nog steeds verwijderen. Wat kunnen wij nog doen? Want kunt u doen?

Beste groeten


11-06-2024

di 11 jun, 19:05

Beste Koen,

Groeten voor de dag!

Ik ben Shiv van het supportteam van Google Bedrijfsprofiel. Bedankt dat u contact met ons heeft opgenomen over het verwijderen van uw bedrijfsprofiel <T.E.>.

Als u het profiel wilt verwijderen zonder toegang, kunt u een bewerking voorstellen. Lieve help!? Ons team zal het probleem dan verder onderzoeken. Volg de onderstaande stappen:

Ga op uw computer naar Google Maps.
Log in met hetzelfde account dat u heeft gebruikt om u aan te melden voor een bedrijfsprofiel.
Klik op de kaart op het bedrijf dat u wilt verwijderen.
Klik aan de linkerkant op Bewerking voorstellen.
Klik op Sluiten of verwijderen.
Volg de instructies op het scherm.

Houd er rekening mee dat het team van Google Maps uw suggestie beoordeelt. Als de suggestie geldig is (volgens Google!?), kunnen (…) er wijzigingen worden toegepast op het platform (als Google daar zin in heeft?). U vindt meer informatie hierover in dit artikel van het Helpcentrum van Google Maps.

Als u meer hulp nodig heeft bij dit probleem, kunt u deze e-mail beantwoorden. We helpen u graag verder.Voor hulp bij andere problemen kunt u ons altijd bereiken via ons Helpcentrum.

Met vriendelijke groet,
Shiv


13-06-2024

Bedankt voor je bijdrage Flauwe kul.
Je bewerking wordt beoordeeld. Zou het wel?
Bedankt dat je je kennis over <T.E.> hebt gedeeld. Nog eens.
<T.E.>
Plaats bestaat niet Mijn voorstel.
Bewerkt op 13 jun 2024 Datum van het voorstel
Wordt beoordeeld Status.


13-06-2024

do 13 jun, 11:07

Beste,

Ik heb de bewerking "Sluiten of verwijderen" voorgesteld, met de verdere info dat de plaats niet meer bestaat, vermits de onderneming is gestopt, en is verwijderd uit de KBO. Dit is echter niet de eerste keer; eerdere pogingen hebben niet tot een aanpassing geleid. Het is bovendien onduidelijk wanneer en op grond van welke criteria Google zou overgaan tot een wijziging. Ik mag hopen dat onze mailconversatie duidelijk maakte dat het bedrijfsprofiel mag verwijderd worden.
Kan u mij nog laten weten op welke termijn ik een behandeling door Google kan verwachten? Met dank bij voorbaat.

Vriendelijke groeten


13-06-2024

13 jun 2024, 11:39

Beste Koen, (..)

Zoals u een bewerking heeft voorgesteld. Vertaalprobleem!! Het duurt even (…) voordat het team het probleem verder onderzoekt. De vraag wordt straal genegeerd.

Als u meer hulp nodig heeft bij dit probleem, beantwoordt u deze e-mail. We helpen u graag verder.Voor hulp bij andere problemen kunt u ons altijd bereiken via ons Helpcentrum.

Met vriendelijke groet,
Shiv


31-07-2024

31-07-2024 12:46

Beste,

We zijn nu anderhalve maand verder, en er is nog niets gewijzigd.
(1) Kunt u mij laten weten binnen welke termijn ik een correctie kan verwachten?
(2) Uit de mail van 11-06 blijkt dat ook <CP> geen toegang meer heeft tot het bedrijfsprofiel. Dus is er momenteel niemand met toegang, behalve Google zelf. Ik stel voor dat ofwel Google dit bedrijfsprofiel zelf verwijdert, of dat Google mij de nodige toegang verschaft. Kan dat? Met dank bij voorbaat.


01-08-2024

Nu ken ik zelf niet het e-mailadres dat door de firma <CP> is gebruikt voor het beheer van T.E., maar <CP> zelf kent dat allicht wel nog. Zouden ze mij dat niet kunnen geven? Ik mail hen.

Beste klantenservice,

Zie de mails hieronder. De actie die u voorstelt is al meermaals uitgevoerd, telkens zonder succes. Google suggereert dat zij mij toegang kunnen geven tot het te verwijderen bedrijfsprofiel indien ik het e-mailadres "41…@…" ken. Vermits u geen toegang meer heeft, maar allicht wel dat e-mailadres nog kent, stel ik voor dat u mij dat doorgeeft, zodat ik verder het nodige kan doen. Met dank bij voorbaat.

Vriendelijke groeten

Even afwachten wat ze gaan zeggen, maar waarom heb ik hier begin juni niet dadelijk aan gedacht? Dit is allicht zo'n typisch gevolg van de beschrijving van het probleem. Een beschrijving doet je op een andere manier nadenken, met andere gedachtegangen als gevolg, en dus ook andere mogelijkheden om een doorbraak te forceren.

<CP> reageert bijna onmiddellijk:

Beste heer Deckers,

Via Google is er een bewerking voorgesteld om het profiel geheel te verwijderen (ach, hebben ze nu toch toegang? om dat e-mailadres niet te moeten geven?). Zodra Google dit geaccepteerd heeft, zullen wij u hiervan op de hoogte stellen.

Met vriendelijke groet,
Klantenservice <CP>

Onverwachte reactie, maar misschien wel positief. Als <CP> officieel nog steeds eigenaar is van het bedrijfsprofiel, ook al hebben ze geen toegang meer (hoewel we daar nu ook aan kunnen gaan twijfelen…), dan zou dit wel eens kunnen werken, en zonder dat ze hun e-mailadres moeten prijsgeven. Anderzijds, als Google reageert zoals ze dat tot nu toe deden, is de uitkomst, en de termijn daarvoor, nog steeds heel onzeker. Ik kan niet anders doen dan weer afwachten, en later desnoods opnieuw navragen bij <CP>.


Bijwerking 02-02-2025

Enkele maanden later, ik weet al niet meer wanneer, is er wel iets veranderd, ook al heeft <CP>, zoals overigens te verwachten was, niets meer van zich laten horen. Wat zien we nu:

  • Bij het intikken van de zoekterm <T.E.> op Google Maps verschijnt <T.E.> toch al niet meer in de zoeklijst die al gevormd wordt op basis van een onvolledige zoekterm. Dat is positief.
  • Niettemin, als je doorgaat, en in Maps zoekt op <T.E.> krijg je nog steeds de rode naald op het vroegere adres, weliswaar met de vermelding "Permanent gesloten". Dat is niet wat ik wilde, maar na al die ergerlijke pogingen vrees ik dat we hiermee zullen moeten leven.
  • Bovendien geeft Google Maps nog steeds het bedrijfsprofiel, met de vroegere foto en het adres. Dat betekent eenvoudigweg dat het bedrijfsprofiel niet is verwijderd. Gelukkig had ik op voorhand al zo veel mogelijk gegevens verwijderd, zoals het telefoonnummer. Ook in het bedrijfsprofiel staat de vermelding "Permanent gesloten".

Bij nader inzien had <CP> wel beloofd mij op de hoogte te stellen van de acceptatie door Google van de verwijdering van het bedrijfsprofiel. Wat is daarvan gekomen? Ik kan nu wel veronderstellen, de klantvriendelijkheid van Google kennende, dat die nooit gereageerd hebben. Ik vermoed immers dat Google tegen individuele gebruikers even vriendelijk is als tegen online marketing bedrijven als <CP> (tenzij ze daar geld aan zouden verdienen?). Ik vraag het per mail na bij <CP>:

Zie de mail hieronder, betreffende de verwijdering van het bedrijfsprofiel van <T.E.>, tot 20xx jullie klant nr. 12345.
U zou mij op de hoogte stellen zodra Google de verwijdering had geaccepteerd.
Wat is de status momenteel? Met dank bij voorbaat.

Ik verwacht in feite geen antwoord, omdat ik vrees dat ook <CP> geen acceptatie heeft gekregen van Google, maar je weet maar nooit. Even afwachten. En "even" als het over ICT gaat is al gauw en paar weken…

Een mens kan zich vergissen. Nauwelijks een paar uur later is er al een antwoord:

Op 7 augustus heb ik u telefonisch gesproken. Kan ik niet meer nagaan; dat was met mijn vorige telefoon, die helaas de geest gaf. En dan zou ik nog niet weten wat er gezegd is. Je moet altijd opletten met een telefonisch antwoord op een vraag per mail; het zou kunnen dat je afgescheept wordt. Google weigert het profiel te verwijderen (heeft hij allicht online ergens opgepikt) omdat ze hoogstwaarschijnlijk (dus hij moet ook maar veronderstellen!) de aanvraag niet vertrouwen. Als het zo eenvoudig was, zou immers iedereen zomaar andermans bedrijf kunnen laten verwijderen (maar Google heeft het wel op permanent gesloten gezet (!), dus dit is een vals argument). Ik had u toen een alternatieve oplossing aangeboden: u kunt het account claimen (en dat zou dan wel lukken??) en het daarna zelf verwijderen. Ik had ook voorgesteld om u hierbij te begeleiden, maar sindsdien heb ik niets meer van u gehoord (dus het is mijn fout? een beetje te gemakkelijk). U kunt mij bereiken via onderstaand nummer (voor nog een niet traceerbare communicatie) of door te reageren op deze e-mail. Ik hoor graag van u.

Een telefoontje 7 augustus, dat was dan redelijk kort na mijn mail van 1 augustus (zie hoger) en het snelle antwoord daarop, met de boodschap dat <CP> aan Google had voorgesteld om het profiel te verwijderen. Google had in een nuttige bui laten weten dat we met het e-mailadres van de eigenaar het bedrijfsprofiel kunnen verwijderen, met "41…@…" als hint voor dat adres. Maar dat is niet bekend bij mij of bij de eigenaar. Dus moet <CP> dat gebruikt hebben. Niet onlogisch overigens; "41" zijn de eerste twee cijfers van het klantnummer van <T.E.> bij <CP>. Maar ook de vraag van <CP> aan Google om het profiel te verwijderen is dus op niets uitgedraaid. Heeft het nu nog zin om nog eens te reageren? Die "ik hoor graag van u" vraagt daar eigenlijk wel om. Dus toch nog maar eens, al is het eerder beleefdheidshalve. Ik mail terug naar <CP>:

Dank voor het vlotte antwoord. Ons telefoongesprek van 7 augustus ll. was mij ontsnapt, en de inhoud ervan dus ook; u zal het mij allicht vergeven.

Ik begrijp uiteraard dat Google wil verzekeren dat geen onbevoegden een bedrijfsprofiel verwijderen. Nu heeft Google zelf indertijd gemeld dat er iets kon geregeld worden via het e-mailadres van de eigenaar van het profiel, met "41..@.." als hint. In mijn mail van 1 augustus aan jullie heb ik gevraagd naar dat adres, maar daar werd niet op gereageerd. Ik veronderstel overigens nog steeds dat dit een adres van jullie is, gezien de overeenkomst met het klantnummer 41121. In de plaats daarvan deed u zelf een aanvraag tot verwijdering, die als ik het goed begrijp door Google werd geweigerd. Anderzijds, als Google mij en jullie niet vertrouwt voor het verwijderen van het profiel, dan zal het mij allicht ook niet vertrouwen om het profiel te claimen, dus dat lijkt mij evenmin een oplossing.

Ik wilde het dossier eigenlijk afsluiten, vandaar de poging om een antwoord te zoeken op een naar mijn idee nog openstaande vraag. Ik heb niet de indruk dat we de moloch nog in gang krijgen, maar mocht u nog een nuttig idee hebben om toch een verwijdering te bekomen, dan verneem ik dat graag. Anders leg ik mij neer bij de actuele partiële oplossing.

Het zal mij verbazen als daar nog een reactie op komt…


Conclusie

Google doet zijn zin, gebruikt een vreselijke support om vragen van klanten af te weren, en zet systemen op waar niemand nog iets van begrijpt; zelfs zogenaamde specialisten in digitale marketing raken vast. Wie zich niet schikt naar de geplogenheden van Google kan het schudden. Het meest ergerlijke is dat de mogelijkheid tot verwijderen van het bedrijfsprofiel op het eerste gezicht wel online wordt aangeboden, maar dat het uiteindelijke niet blijkt te kunnen. Een leugen is een venijnige vorm van een vlag-en-ladingprobleem: de informatie die je krijgt blijkt niet te kloppen.