U bent hier

Boeken

Simple Thinking

"Simple Thinking" en "How to remove complexity from life and work". Als we dat eens konden... Zoveelste veelbelovende titel, en zoveelste ontgoocheling. Vereenvoudiging wordt hier ernstig misbruikt als verkoopsargument. Binnenin heeft het niks met vereenvoudiging te maken, wel met het aansturen van persoonlijk gedrag om toch maar zo veel mogelijk uit je leven te halen...

Zeg me dat ik oké ben

Dat er in een opvoeding één en ander kan foutlopen is uiteraard jammer, en daar mag best aan gewerkt worden. Maar door een narcistische ouder veroorzaakt perfectionisme aanvoeren als de bron van zowat alle latere problemen is wel met de haren getrokken. Van "hét referentiewerk over perfectionisme" had ik iets meer perfectie verwacht.

De perfectie paradox

Voor het eerst een analyse van een boek over perfectionisme. Eerder heb ik al verdedigd in een blogartikel dat perfectionisme niet alleen maar negatief is. De meeste teksten over perfectionisme denken anders van wel. En regelmatig verschijnen er boeken over perfectionisme. Ik ben benieuwd of die ook negatief zijn, en op welke manier dan, en waarom. Tijd dus om er eentje te fileren.

Nooit meer te druk

"Een opgeruimd hoofd in een overvolle wereld". Dat de wereld "overvol" is, daar kunnen we weinig of niets aan doen, maar misschien kunnen we wel ons eigen hoofd opgeruimd houden? Dus dit moeten we lezen? Helaas, zo simpel is het niet; hier krijg je net een overvol hoofd van. Lees de bespreking vooraleer je het boek koopt. Als toemaatje krijg je een analyse van andere on-line beoordelingen. Om je hoofd weer leeg te maken... :-)

Start with why

Een stevig gepromote "bestseller" over een zeer interessante vraag, nl. "Waarom?". Het boek zelf is ook interessant, enerzijds om een aantal goede stellingen die erin staan, anderzijds omdat het bevestigt dat zogenaamde bestsellers de wereld niet zullen veranderen, omdat ze veel te eng kijken, en vooral geschreven zijn om er rijk van te worden.

Hoe IT-projecten slagen en falen

De subtitel is "Leren van pijnlijke ervaringen". Altijd interessant, zo'n boek over IT-mislukkingen, met de hoop om er iets nuttigs uit te leren; en leren van pijnlijke ervaringen heeft de sector altijd veel te weinig gedaan. In het voorwoord zegt de auteur dat het haar vooral gaat om de menselijke, organisatorische en sociale dimensie van ICT-projecten. Zeer interessant uitgangspunt, lijkt mij.

Organize for complexity

Opletten met containerbegrippen als "complexiteit"; je weet niet altijd wat ermee bedoeld wordt. In dit geval is het nogal verrassend. De auteur is duidelijk voorstander van zelfsturende teams (als middel tot bestrijding van command-and-control). Dit boek heeft een behoorlijk "Fifth Discipline" gehalte. Wel mooie vormgeving; bladeren is ongevaarlijk, lezen niet...

Pagina's