Handboek voor consultants

Auteur:
BOE124s

Rugtekst

Steeds meer professionals en specialisten kiezen ervoor te werken als consultant: zelfstandig, met enkele anderen of als partner in een groter concern. Dit heeft grote voordelen, zowel voor de consultant zelf als voor zijn cliënten. Voordelen voor de cliënt zijn flexibele inzetbaarheid van de consultant en zijn vakkennis en ervaring (die in het eigen bedrijf vaak niet aanwezig zijn). Voordelen voor de consultant zijn de nadruk op de inhoud, de afwisseling, de zelfstandigheid en de vrijheid.  Maar consultancy houdt meer in dan het geven van een goed advies. Er moet een bedrijf gerund worden. Het 'Handboek voor consultants' reikt u de instrumenten en technieken aan die u als consultant nodig hebt om een succesvolle professionele adviespraktijk te leiden.

Aan de orde komen onderwerpen als:
– het ontwikkelen van een ondernemingsplan;
– de marketing van uw bedrijf;
– hoe u een relatie met klanten opbouwt;
– hoe u zich kunt verzekeren van een constante groei;
– wat voor tarieven u kunt vragen voor uw diensten;
– hoe u uw zaak verder kunt ontwikkelen;
– hoe u geld verdient in dit vak.

Dit alles wordt overzichtelijk gepresenteerd, met vele schema's, praktijkvoorbeelden en adviezen. Voor de startende consultant is het 'Handboek voor consultants' de perfecte inleiding tot het opzetten van een bedrijf, voor reeds praktiserende adviseurs is het een onmisbaar naslagwerk.

Bespreking

Bij lezing in 2017 lijkt dit wat gedateerd, omdat er niets over e-mail marketing en social media in staat, maar wat er wel staat blijft prima. Goede keuze van onderwerpen: waar begint u aan, aanleg en vaardigheden, geld en verstand, starten, zorgen dat het bedrijf goed loopt, de kosten van uw bedrijf, de relatie met cliënten opbouwen, met de groei komen de zorgen, de ethische kant van de zaak, wees een professional, wilt u nog steeds consultant worden? Leesbaar en vooral realistisch geschreven. Vol goede tips, hier en daar een nuttige checklist.