Het smartphoneverbod op scholen is actief; er zijn nog geen slachtoffers gevallen. Ook al een tijdje in de pijplijn: een verbod op sociale media voor jongeren tot 16. Australië gaf het voorbeeld, andere landen overwegen een gelijkaardige maatregel. Het gevolg is intussen klassiek: bronnen van allerlei pluimage publiceren reacties voor en tegen, de moeite van een vergelijking waard. Ook niet (meer) verwonderlijk: basale fouten, nu vooral gebrekkige aspectscheidingen, verzieken de polemiek en voeden polarisaties.
De Vlaamse regering komt met een nieuw taalplan: "Elk kind taalheld". De reacties weerspiegelen opnieuw de twee tegengestelde meningen van "experts": (1) je moet de taal voldoende kennen, vooraleer je mee kan in de reguliere lessen, en (2) de reguliere lessen vormen het nodige taalbad. Opvallend is dat gewezen anderstaligen de stelling (2) aanhangen. Nochtans zijn de reguliere lessen en de taalremediëring parallelle processen, en die kunnen niet goed werken; de PISA-resultaten vormen het bewijs. Diverse bronnen geven samen een grondig overzicht van de problematiek. En van de noodzaak van het nieuwe taalplan.
Zijn de techbonzen nu helemaal aan het doordraaien? De machtsstrijd tussen OpenAI en Meta neemt absurde vormen aan; wie niet slim is moet sterk zijn. Wat zit hier achter? De losgeslagen ideeën over superintelligentie beginnen de wereld pijn te doen.
Eerst raden ze je aan om een zonnepaneelinstallatie te plaatsen, en dan moet je bijbetalen om overtollige stroom op het net te zetten?! Het is begrijpelijk dat mensen beginnen te twijfelen aan de rendabiliteit van een installatie. Is die bekommernis terecht? Hoe krijgen geïnteresseerden opnieuw vertrouwen in het nut van zonnepanelen?
Nog maar eens over artificiële intelligentie. Het vlag-en-ladingprobleem door gebrekkige aspectscheiding is overduidelijk, en elk bericht heeft zijn eigen insteek. Hoe minder genuanceerd, hoe groter de polarisering. Wat moeten we daarmee? Kan een basale-foutenvisie de polemieken verklaren?
Een frequent aangehaalde oplossing voor het klimaatprobleem is 'ontgroei'. Hoe zit het eigenlijk met die beweging, en vermag ze iets tegen kapitalisme? Een marathonanalyse leidt tot een paar conclusies die misschien ooit als breekijzer kunnen dienen.
Er is al heel wat geschreven over het effect van smartphones op school, en recent over het verbod dat in basis- en secundaire scholen van kracht gaat volgend schooljaar. Als je wat grondiger leest merk je hoe onze aanbidding van technologie het oplossen van sociale problemen voortdurend bemoeilijkt, vooral door gebrekkige aspectscheidingen en gebrek aan gezond verstand. Het grootste kwaad zit immers niet in smartphones, maar wel in het opdringen van berichten via asociale media.
Ooit gehoord van 'Campus Hast'? Een vraag aan een hallucinerende ChatGPT is het begin van een zoektocht naar de grens van het aanvaardbare.
Ik vraag aan ChatGPT een referentie naar een studie over het smartphoneverbod, die in 2021 zou zijn uitgevoerd in Spanje. Ik krijg een antwoord, maar dat is niet wat ik zoek. Vervolgens slaag ik er niet in om dat ChatGPT duidelijk te maken.
Taaldiscussies en basale fouten: de oercombinatie. Hier een voorbeeldje van de soms vreemde opinies die daaruit volgen.