Blog

Een fout cadeau

Over basale fouten en sociale ergernissen.

Koude pap

Technologiepromotor Gartner is van mening dat werknemers de veranderingen beu zijn. Dat is maar hoe je het bekijkt, en de visie van Gartner is klassiek: technologische initiatieven moeten beter ondersteund worden, en veranderingen moeten beter begeleid worden. Zegt een vertegenwoordiger van een sector die leeft van veranderingen.

Te woke om waar te zijn?

De CEO van Plopsaland wordt in de pers beschuldigd van 'grensoverschrijdend gedrag'. Het onderwerp komt bij de VRT aan bod in De Afspraak, waar Bart Schols vist naar de achtergrond van de heisa, maar uiteindelijk bot vangt (die gefileerd en gerookt ook prima past bij een slaatje). Twee basale fouten, eentje op de tafel, eentje eronder.

Acroniemen in kleine letters (bis)

Kies je voor erp, of ga je voor meer bi? Een herziening van een artikel uit 2017, over de schrijfwijze van afkortingen, naar aanleiding van een nieuw bericht in de Taalpost, dat meteen mee gefileerd wordt. Impliciet een pleidooi tegen overbodige complexiteit.

Tussen taal en VRT

Gedoe rond het gebruik van tussentaal in Het Verhaal van Vlaanderen. Wat is tussentaal? En waar komt dat gedoe vandaan? Een heerlijke wirwar van basale fouten…

Perfectionisme: een misverstand ontrafeld

Schrikbarend voorbeeld van hoe basale fouten kunnen leiden tot een diepgeworteld professioneel misverstand dat wereldwijd schade berokkent aan een massa personen met mentale problemen, en een ernstige belemmering vormt voor de hoognodige verbetering van objecten, processen en systemen.

ICT-ellende (9) – KBC: falende functionaliteit

De beste bankapp in de wereld, naar het schijnt. Maar elementaire gebruiksvriendelijkheid schijnen ze niet meer te kennen.

ICT-ellende (8) – KBC: works as designed

Een betaling wordt niet uitgevoerd, maar een reden wordt niet gegeven. Maar is er wel een reden? Moet er altijd een reden zijn voor iets dat had moeten gebeuren en niet gebeurd is? En als we een reden kennen, zouden we die dan wel geven? Stel je voor dat de klant daar iets aan heeft…

Burn-out voorkomen? Daar is een app voor

Ze schieten als paddestoelen uit de grond, die apps die maatschappelijke problemen gaan oplossen. Dat ze een bijdrage leveren aan managerialisme is duidelijk, de rest iets minder.

Het metaverse? Dat kan je niet negeren

Is onze realiteit dan zo erg? Dat we virtuele werelden gaan opzetten om in te leven? Of is dit enkel een nieuwe ICT-religie? De rattenvanger van Hamelen achterna.