Blog

ANS – Algemene Nederlandse Spraakverwarring

ANS: Algemene Nederlandse Spraakverwarring Leeswijzer Zie ook mijn eerdere artikel over de heisa rond de vermeende versoepelingen in de nieuwe versie van de Algemene Nederlandse Spraakkunst (ANS). De verontwaardiging was ettelijke weken na datum nog niet helemaal geluwd. Af en toe druppelde nog een nieuw artikel over de ANS uit één of andere pen. Ik […]

Algemene Nederlandse Communicatiekunst?

Heisa in kranten en sociale media na berichtgeving omtrent versoepelingen van enkele Nederlandse grammaticaregels. Waar gaat het over, en zijn er basale fouten mee gemoeid?

ICT-ellende (5) – Farys

Niemand ontsnapt aan ICT-gedreven klantvriendelijkheid, behalve ICT zelf… Is er dan echt niemand die de aanvaardbare grens van absurditeit nog ziet liggen?

De saga van de mondmaskers

Zie ook het artikel "Pano en het virus", waarin sprake was van de vernietiging van de strategische voorraad aan mondmaskers. Pano heeft daarover een nieuwe reportage gemaakt. Eén en ander wordt er niet fraaier op.

Onbegrijpelijk – Pano en het virus

België is ernstig getroffen door de corona-crisis, en we willen graag weten hoe dat komt. Dat er in dergelijke omstandigheden dingen verkeerd lopen is begrijpelijk. Minder begrijpelijk is dat niemand de olifant in de kamer ziet. Een basale fout, gewoon genegeerd, of zelfs helemaal niet opgemerkt, maar deze keer met grote gevolgen.

Nederlands met een mondmasker

Het artikel "Moet ons Nederlands een mondmasker aan?" uit De Standaard van 13-05-2020 gaat over het gebruik van Engelse woorden in nederlandstalige berichtgeving in een corona-context. Interessant op zich, maar vooral ook een mooi voorbeeld van gebrekkige aspectscheidingen en vlag- en ladingproblemen.

ICT-ellende (4) – Doccle

In het digitale tijdperk zijn documenten veel gemakkelijker bereikbaar. Ja, soms. Af en toe heb je 10 mails en een boze telefoon nodig om er aan te geraken… En krijg je Doccle door de strot geduwd. Of toch niet?

ICT-ellende (3) – Enquêtes

Je gebruikt de website van een bedrijf, constateert een probleem, wil daarover een opmerking maken aan dat bedrijf, en vervolgens loop je vast… Geen contactformulier? Of erger nog, wel een contactfomulier maar je kan er niets mee aanvangen? Het lijkt eerder regel dan uitzondering. Sterk voorbeeld: BPost.

ICT-ellende (2) – NumLock

Een probleem met je PC zelf uitvlooien? Ja, als je geluk hebt. Op een ongewone vraag krijg je doorgaans het antwoord op een gewone vraag. Als de NumLock toets naast de BackSpace toets ligt, en geen visuele NumLock indicatie voorzien is: gewoon pech, man; leer ermee leven… Of hoe het comfort van de gebruiker nog steeds beperkt wordt door de kortzichtigheid van de ICT-industrie.

Het Agile Manifesto kritisch bekeken

Wat is het verband tussen de verspreiding van de "agile" ontwikkelingsmethoden en het "Agile Manifesto"? Het lijkt erop dat de methode zich heeft verspreid ondanks het manifest.