Blog

ICT-ellende (8) – KBC: works as designed

Een betaling wordt niet uitgevoerd, maar een reden wordt niet gegeven. Maar is er wel een reden? Moet er altijd een reden zijn voor iets dat had moeten gebeuren en niet gebeurd is? En als we een reden kennen, zouden we die dan wel geven? Stel je voor dat de klant daar iets aan heeft…

Burn-out voorkomen? Daar is een app voor

Ze schieten als paddestoelen uit de grond, die apps die maatschappelijke problemen gaan oplossen. Dat ze een bijdrage leveren aan managerialisme is duidelijk, de rest iets minder.

Het metaverse? Dat kan je niet negeren

Is onze realiteit dan zo erg? Dat we virtuele werelden gaan opzetten om in te leven? Of is dit enkel een nieuwe ICT-religie? De rattenvanger van Hamelen achterna.

ICT-ellende (7) – Gartner

Beetje speciaal geval, dit. Ik heb in feite geen last van Gartner, maar bij het lezen van een artikel in DataNews viel ik toch virtueel van mijn stoel. Over de strijd tussen VR en de realiteit. Voor beleidsmakers die innovaties ondersteunen.

't Is om zeep…

Of hoe een gebrekkige aspectscheiding milieuvervuiling veroorzaakt.

De huidige energiecrisis overwinnen met digitalisering? Echt?

Gaat digitalisering de economie en het klimaat redden? Ik probeer het te begrijpen, maar dat lukt niet echt. Niet geschikt voor techsectoradepten.

Stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren

De titel van dit artikel in De Standaard was een trigger, omwille van de fout daarin. Het artikel zelf bevat enkele rake stellingen over "de politiek", en gaf aanknopingspunten voor verdere bedenkingen over het verband tussen politiek en basale fouten.

Managerialisme en burn-out

Ooit van "managerialisme" gehoord? De term is niet bepaald in zwang, de praktijk des te meer. De nadelige gevolgen zijn stilaan onmiskenbaar.

Maximale snelheid 100 of 120 op de snelweg?

De federale expertengroep rond koopkracht adviseert op de snelwegen de snelheid te beperken tot 100 km/u. Wat Egbert Lachaert een bedenkelijke bedenking ontlokt: "Het heeft weinig zin om elektrische wagens aan 100 km per uur te laten rijden om brandstof te besparen". De man heeft duidelijk geen last van veel technisch inzicht. De vervolgartikelen die her en der in de media opduiken zijn een analyse waard.

De snelheidslimiet en de veiligheidslimiet

De politie stuurt bij een proces-verbaal voor overdreven snelheid een campagnefolder mee met de boodschap "de snelheidslimiet is de veiligheidslimiet". Je kan het ze niet kwalijk nemen. Maar als je er wat over nadenkt vraag je je af hoe dit in 's hemelsnaam mogelijk is.